reklama

Zoznámte sa: Slečna Fritillaria meleagris

Ešte pred dvomi rokmi som o jej existencii vôbec netušil. No potom som ju uvidel na jednej malej fotke niekde na internete. Bola prekrásna a taká tajomná. Upútala ma a ja som chcel zistiť aspoň ako sa volá. Podarilo sa mi to ale stále som nebol spokojný. Chcel som viac a tak som si zistil kde býva a kde by som ju mohol stretnúť. Jedného pekného májového dňa som sa odhodlal a rozhodol sa ísť do dediny v ktorej žije.  Veril som, že ju stretnem.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Fritillaria meleagris
Fritillaria meleagris (zdroj: Miroslav Lukčo)

Aj sa tak stalo. Po asi desiatich kilometroch ktoré som prešiel na biku som sa ocitol na mieste kde sa to hemžilo krásnymi slečnami Fritillaria meleagris. Bol som úplne zmetený z toľkých krásnych slečien na jednom mieste ale na šťastie to netrvalo dlho, pretože po chvíli sa ma jedna ujala a začala rozprávať. Bol to smutný príbeh. Príbeh o tom ako ľud Fritilárie už vyše storočia prenasleduje a masakruje vodohospodársky poľnohospodár spolu so svojim kamarátom betonárskym železničiarom.

Začalo to intenzifikáciou poľnohospodárstva a odvodňovaním krajiny

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pred sto rokmi obývali rodiny Fritillarie meleagris väčšinu územia Slovenska, zväčša sa sústreďovali v blízkosti riek a potokov kde mali dobré podmienky pre život. A však lokality na ktorých žili boli zaujímavé aj pre ľudí. Kvalitná pôda na relatívne rovnej ploche s blízkosťou vody na zavlažovanie poľnohospodárskych plodín nenechala ľudí v nečinnosti. Potom prišli komunisti a začali sceľovať pozemky, odvodňovať polia na ktorých bola vysoká hladina spodnej vody. Začali sa budovať a rozširovať cesty a železnica a to všetko prevažne v údoliach, a kotlinách okolo väčších či menších riek. Najhoršie však bolo, že sa začali používať v poľnohospodárstve jedovaté chemikálie ktoré otrávili takmer všetko živé. Behom polstoročia sa z obrovských populácií Fritillarie meleagris stali malé mikropopulácie živoriace na malých ostrovčekoch-lúkach ktoré neboli až tak intenzívne využité ľuďmi ako okolitá krajina.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

autor: Miroslav Lukčo

V roku 1989 prišla nežná revolúcia, nastali spoločenské zmeny ktoré zapríčinili úpadok poľnohospodárstva a priemyslu, zastavili sa všetky veľké investičné projekty ako budovanie diaľnic či priehrad. Na chvíľu sa uľavilo aj populáciám Fritillarie meleagris, no bola to iba chvíľková úľava. Veľké investičné a stavebné projekty sa znova rozbehli a čo čert nechcel do cesty sa im postavili (zase nechtiac) posledné zbytky populácií Fritilarie meleagris. Tak je tomu aj s dvomi populáciami Fritilárií ktoré poznám ja.. Jednu chcú zaplaviť vodami priehrady Slatinka, druhá uviazne v obkľúčení rýchlostnej cesty, železnice a cesty prvej triedy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tento príbeh je o korunkovke strakatej, jednej z približne 2500 cievnatých rastlín žijúcich na území Slovenska, pričom takmer polovica z nich sa stáva ohrozenými a pokiaľ nechceme aby zmizli musíme začať uvažovať o tom ako ich zachováme. Pretože možno niekedy v budúcnosti pomôžu práve ony nám.

Peter Gáborík

Peter Gáborík

Bloger 
  • Počet článkov:  57
  •  | 
  • Páči sa:  2x

"Žijeme vo zvláštnych časoch, kedy mladí i starí sú vzdelávaní v klamstve a ten, kto sa odváži hovoriť pravdu, je nazývaný šialencom či bláznom." Platón, 320 pr.n.l. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu